Thursday, July 15, 2010

tersenyumlah....

hari ni aku nk kongsi dr buku yg aku baca. ini dalah petikan dr puisi lliya Abu Madhi yg bertajuk.... 'tersenyumlah'...renung2 kn..

"dia berkata: 'langit sedih n terlihat murung'
aku berkata: 'tersenyumlah!
biarkan kemurungan itu berada di langit!'
dia berkata: "kesamaran tlh merasuk!"
aku berkata: "tersenyumlah!
dukacita tdk akn prnah kembali,
sbb ia tlh mati."
dia berkata: "langit diangkasa tlh menyatu
dgn cinta yg tlh berkobar didalam dadaku
dan tlh mnjadi neraka jahanam.
dia khianati jji stlh merenggur hatiku.
lantas bagaimana harus aku tersenyum?"
aku berkata: "tersenyumlah dan bersenanglah!
kalau kau ttp bersama kesedihan,
akn kau hbskan seluruh umurmu dlm kepedihan!"
dia berkata: "perniagaan mendekati kerugian
spt seorg musafir
yg hmpir mati kehausan
atau spt singa yg haus darah.
dia meludah darah stp kali menjulurkan lidah."
aku berkata: "tersenyumlah!
kau bkn penyebab kesembuhannya,
kecuali bila kau mahu tersenyum.
apakah ketika org lain berbuat dosa
dan tidur dgn perasaan takut
engkau merasa engkaulah pendosa itu?"
dia berkata: "musuh sdg berada di sekelilingku.
mereka berteriak menakutiku.
bukanlah aku tlh tertawan
dan apakah musuhku tdk melihatku?
aku berkata: "tersenyumlah!
cacian mereka tdk ditujukan utk menuntutmu
jika kau tdk lbh mulia dan agung drpd mereka."
dia berkata: "musim tlh jelas tanda-tandanya
tergambar pdku d pakaian dan lukisan,
sdg diriku mempunyai kewajipan trhdp kekasihku
nmun tdk ada stu dirham pon
di kedua telapak tgnku."
aku berkata: "tersenyumlah!
bukankah kau msh hidup?
kau bknlah termasuk org yg
tdk mempunyai kekasih."
dia berkata: "mlm-mlmku berlalu dlm kepahitan."
aku berkata: "tersenyumlah!
jika kau merasa pahit, semoga org lain
melihatmu sdg bersenandung.
lemparkan kedukaan jauh-jauh
dan tetaplah bersenandung.
apakah dia akn melihatmu
jika kau bernyanyi dlm limpahan dirham
atau kau merasa rugi jika kau bernyanyi
dgn hati yg berseri-seri?
wahai sahabat,jgnlah smp kesedihan
mmbuat mulutnu terdiam
dan raut mukamu menampilkan kesedihan.
tersenyumlah......!
sungguh bintang2 puntersenyum
dan kegelapan akn slg berbenturan.
oleh kerana itu kita menyukai bintang2."
dia berkata: "keceriaan tidaklah akn membuat keadaan
mnjadi lbh baik.
ia dtg ke dunia ini
dan ttp akn pergi walau terpaksa."
aku berkata: "tersenyumlah! selagi hanya dikandung bdn
selama engkau masih hidup
sbb sudah terlalu lama engkau tidak tersenyum....."

*petikan dari buku...LA-TAHZAN....*

No comments:

Post a Comment