Tuesday, July 20, 2010

180708..........i miss you...

tarikh itu.....satu tarikh yg pedih untuk aku terima....

ayah...x pernah ku sangka n x pernah terlintas pon yg ayah aku akn pergi untuk selamanya.....hanya seminggu slps aku mendaftar utuk degree aku, ayah aku telah tiada... masih segar dlm ingatan..bila aku bertanyakan ayah.."ayah nk pergi x konvo adik???...ayahku jwb: tak...ayah x boleh pergi...." aku diam tanpa berkata apa2... spjg sebulan aku di kg,dia melayan aku dgn lain sekali tp aku x pernah pon terpikir ape2.....dia semburkan ridsect dlm bilik tidurku...die bwt segala yg pelik2...aku masak apa pon dia mkn tnpa sbrg komen......smpai stu mlm aku dduk di kerusi smbil tgk tv...die dtg dan dduk d ats kerusi di kakiku...dia urut kakiku smbil menatap aku dgn pandagn kasih syg...aku masih igt lagi pandgn itu..pndgn itu masih segar dlm igatan ku...smpai satu ketika untuk aku dtg ke KL,die ddu di tiang seri dlm rumahku. aku salam dan cium die,aku x sgka itu adalah ciuman yg terakhir dr ku untuk die.......kebiasaannya die akan dduk di tgga bersama ibuku untuk melambai2...tp mlm itu,die x buat begitu....itulah yg terakhir kali pelukan ku utk ayahku....satu mlm jam 8pm aku terima pggilan dr abangku,spt ggur jntungku bila aku dgr berita tuh.....kata abangku..."kemas la barang...kita balik kg....ayah dh x de....." segala2 nya berlaku dgn mengejut......segalanya masih segar dlm ingatan. aku ttp merasakan ayahku sntiasa ada dgn ku....sebab..."adik kan anak ayah..."

walaupon kami di besarkan dlm keadaan yg sederhana,kami ttp bersyukur seadanya.aku dibesarkan dgn mak,kakak dan abg sbb ayah terpaksa merantau ke singapura.hanya balik kg sebulan sekali....masih teringat saat itu,ketika ayah pulg ke kg dr singapura, kami adik beradik akn tggu ayah di tepi jalan.sbb bus yg pertama smp adalah ayahku...kami akan dgr bnyi bus berhenti di stu sudut di smpg rumah kami,dan kami thu ayah akan trun dr bus itu,kami akn berlari mndptkan ayah, peluk cium kpd ayah x pernah kami tggalkan...kami akn berebut utk mmbawa beg pakaian ayah.mcm biasa,ayah akn bwk balik byk syiling dan akn dibahagi sama rata antara aku dan abg arif.ayah akan cakap 'masuk tabung taw duit tuh...' ayah juga x pernah lupa untuk membeli buah epal dan buak pear dr singapura. mak hnya mmpu tersnyum melihat gelagat kami....spt kebiasaan bila ayah ade,segala2 nya akn istimewa sedikit....ayah hnya akn balik utk 3h 2m sajer.....ayah merantau ke singapura smp lah aku form 1....barulah ayah pulang ke kg....slps tuh ayah bekerja di pahang.tp malang x berbau,ayah jatuh dr tgkt 5 semasa tgh membuat bngunan di sana......sendi lengan kiri ayah patah.....selepas itu ayah menetap di kg....menanam tebu...sbb ayah x suka dduk diam...dan kami bkak stu warung air tebu dan gorg pisang...alhamdulillah...rezeki kami di situ....

walaupon ini cara aku di besarkan,aku amat bersyukur krn semua yg aku alami x akn dpt aku pelajari atau baca dr mana2 buku.....segalanya diajarkan sempurna untuk aku....segala kenangan bersama ayah x kn pernah aku lupa smp bila......doaku akn sentiasa mengiringi ayah.....sifat yg ade dlm diriku adalah apa yg telah aku lalui dan pelajari dr hidup ini....aku ttp bersyukur walaupon siapa aku...kerana aku NURUL EZA ARIFIN....

kini aku mempunyai satu tggungjwb besar iaitu untuk menjaga ibuku...dialah belahan jiwaku......

ayah...adik rindu ayah.............

2 comments: